5
Nyhetsarkiv Bantade vagnar – Duro Dakovic
22 februari 2017 15:37 CET SSAB World

Bantade vagnar – Duro Dakovic

Det kroatiska Duro Dakovic förbereder sig på att lansera en ny godsvagn för cementtransporter. Den senaste Uacns-modellen – tillverkad av SSABs Domex 460 MCE – sägs redan vara en av de lättaste vagnarna av sin sort på marknaden, och en av de snabbaste och enklaste att fylla och tömma.

Duro Dakovic 

Duro Dakovics nya 74-kubikmeters Uacns-tankvagn har testats hos flera cementtillverkare och på användaranläggningar runt om i Europa. Hittills under testfasen har man bevisat minskade driftkostnader. Den första omgången Uacns-vagnar levererades till en kund i Frankrike i oktober 2016. Flera av delarna i den nya vagnen är tillverkade av SSABs Domex 460 MCE-stål. 

– Vi tror att det är den bästa ståltankvagnen för cementtransport på marknaden, tack vare att den är skräddarsydd och optimerad, säger Josip Bucic, Sales and Project Management Manager för Duro Dakovic. En civilingenjör i mekanik som har arbetat för företaget sedan 1984.  

– Tack vare det optimala förhållandet mellan lastvolymen – 74 kubikmeter – och vagnens taravikt (den tomma vagnens vikt) på 19 ton, går det väldigt fort att tömma vagnen och det blir minimalt med restcement kvar.  Det innebär lägre driftkostnader under fyllning och tömning av vagnen, och lägre underhållskostnader, säger Bucic.  

Produktion av godsvagnar kanske inte är det första som dyker upp när man tänker på Kroatien. Men med en historia på nästan 100 år (de producerade sin första tågvagn på 1920-talet), har Duro Dakovic skalat upp sin produktion och ökat sin exportverksamhet sedan 2006. 

2003 tog verksamheten ordentlig fart när företaget blev tillfrågat att producera ungefär 1300 olika typer av vagnar som en del i den kroatiska statens strategi för att modernisera sitt tågbestånd. Tre år senare började Duro Dakovic exportera till andra Europeiska länder, och idag exporterar de 100 procent av sin produktion. Sedan 2007 har företaget också producerat och exporterat bepansrade stridsfordon, vilket är den näst största produkten i deras produktportfölj.  

I linje med sin ambitiösa export-strategi insåg Duro Dakovic att de behövde investera i ny kompetens och den senaste tekniken för att säkerställa att deras vagnar håller bästa möjliga kvalitet och uppfyller de snäva EU-reglerna.  

– Vi investerade i högproduktiv utrustning för laser- och plasmaskärning, automatiserade, robotiserade produktionslinjer för svetsning, samt lackerings- och torkrum.  

Duro Dakovic tar inga genvägar när de väljer material till sin produktion.  

– När vi väljer material och utrustning för våra vagnar följer vi ”de 5 L:en” – låg ljudvolym, lätt vikt, lång hållbarhet, logistikkapacitet och LCC-orienterad (lågkostnadsland). Genom att använda material med högre styrka och högre slitbeständighet kan vi göra våra vagnar lättare och öka deras livslängd, säger Bucic. 

Samarbetet med SSAB går tillbaka till 2002, runt samma tid som Duro Dakovic började expandera. 

– SSAB kunde leverera allting vi behövde: en bra balans mellan kvalitet och pris, möta våra krav på leveranstider och ge oss viktig teknisk support när vi väljer material för nya projekt, säger Bucic. 

Om Duro Dakovic
Duro Dakovic Special Vehicles (DDSV) är en del av Duro Dakovic Holding, som är en stor metalltillverkningskoncern. DDSV har 450 personer anställda och huvudkontoret ligger i Slavonski Brod i Kroatien. Företaget grundades 1921 och var den första fabriken i sydöstra Europa för tillverkning av tågvagnar, maskiner och broar. Idag producerar de fordon för transport- och militär-/försvarssektorerna och är den viktigaste godsvagnstillverkaren i området. Alla vagnar är skräddarsydda enligt kundernas krav och säljs över hela Europa. 

SSAB-stål i Duro Dakovics produkter
SSAB levererar många olika ståltyper till Duro Dakovics godsvagnar och bepansrade stridsfordon.  I sina produkter använder DDSV för närvarande Hardox 450, S355J2W, Optim 550W, Armox 440, Domex 460 MCE, Strenx 700.

Av Alannah Eames
Foto: Duro Dakovic

Den här artikeln har publicerats i tidningen SSAB World, nummer 2/2016.