5
Nyhetsarkiv PO Stark om SSAB Special Steels: ”Det är mycket positiv energi”
26 april 2017 14:37 CET

PO Stark om SSAB Special Steels: ”Det är mycket positiv energi”

–Det är mycket ”go” i organisationen just nu, säger en optimistisk PO Stark, divisionschef i SSAB Special Steels. Nu går produktionen av Special Steels alla produkter på samtliga orter för högtryck.

PO Stark

Över en miljon ton specialstål 

SSAB Special Steels är en viktig del i SSABs mål om ”Globalt ledarskap inom höghållfasta stål” och PO Stark kan se tillbaka på ett framgångsrikt 2016 då divisionen spräckte miljonvallen i leveranser. Drygt en miljon ton i plåtleveranser innebar en ökning med åtta procent jämfört med året innan. Målet i år är att fortsätta växa betydligt över stålmarknaden som helhet.

Men i slutet på förra året blev det tvärstopp. Ett haveri i en transformator stoppade produktionen under sju veckor och produktionsbortfallet blev omkring 70 000 ton.

Effekterna av produktionshaveriet lindrades något av den flexibilitet som finns i SSABs produktionssystem. Produktionsanläggningarna i Raahe, Borlänge och Mobile hjälpte till och ökade produktionen av specialstål och även lager ute i världen kunde användas för att mildra effekterna av det långa stoppet.

– Nu ser jag en organisation som är revanschsugen säger PO Stark. Vi vill visa att vi vill och vi kan. Vi har en rekordtakt i produktionen i Oxelösund nu och det ska vi fortsätta med under resten av året.

Vilka är styrkorna med SSABs specialstålserbjudande?

– Vi har det bredaste produktprogrammet, ingen annan har ett sådant produktprogram både när det gäller stålsorter och dimensioner. Vi har en leveranskedja, supply chain, som når längre än någon annans, vi säljer till mer än 100 länder och har 80 lagerpunkter över hela världen. Vi har fokuserade säljare och tekniker som arbetar tillsammans med våra kunder och utvecklar deras produkter.

Marknadsföringen av specialstålen får också mer draghjälp av att det börjar ljusna lite mer på marknaden.

– Tippers, trailers och tunga transporter har varit starka segment även under senare år. Kranar har svängt betydligt mer, men vi ser tecken på återhämtning i Europa och Nordamerika. När det gäller ”gula maskiner” så har efterfrågan inte ökat på själva fordonen, däremot på delar till fordonen som skopor. När det gäller det viktiga gruvsegmentet, så har marknaden varit pressad och där kan det dröja lite till innan vi börjar se större investeringar igen.

 

Bucket

PO Stark menar att oavsett den tuffa generella konjunkturen så finns det ändå en stor potential för SSAB att växa.

– Många kunder i branschen kan konvertera till våra produkter, vi kan hjälpa dem med att hitta rätt slitstål som ger lättare flak i lastbilar eller lättare bilar, smartare konstruktioner som ger minskad energiförbrukning osv.

Hardox 500 Tuf sätter en ny standard

Inom specialstålsområdet lanseras hela tiden nya produkter och erbjudanden. PO Stark lyfter fram lanseringen av Hardox 500 Tuf som kommer att pågå under resten av året.

– Här sätter vi en ny standard när det gäller tippers (flak), till exempel dumperkorgar som är lättare än någonsin, men ändå mer motståndskraftiga, mer slittåliga.

SSAB jobbar hela tiden med att knyta starkare band med kunderna. Nätverket Hardox Wearparts har nu omkring 270 medlemmar och nya marknader och geografiska områden tillkommer hela tiden. Varumärkesprogrammen Hardox in My Body och My inner Strenx växer också hela tiden.

– Fler och fler av våra kunder ser värdet av ett utökat partnerskap med SSAB när det gäller utvecklingen av deras produkter och man ser värdet i kunskapsutbyten genom det nätverk som vi erbjuder. Hardox och Strenx är idag två av de starkaste och mest välkända varumärkena i stålbranschen. Det fick jag flera bevis på nu senast på den stora internationella maskinmässan ConExpo i Las Vegas, USA.

Förra året sålde SSAB stål till över 10 000 specialstålskunder. PO Stark sätter ribban mycket högre.

– Vi har fortfarande en kraftig generell överkapacitet i branschen och tuff konkurrens, men med de bästa produkterna och det bästa laget har vi en potential att nå lika många kunder till.