Iroquois Industries Inc. i Warren, Michigan, hade under flera år tillverkat den övre länkarmen till framhjulsupphängningen i Dodge Ram pickup. Men inför stigande bensinpriser och krav på bränsleekonomi ville Chrysler minska vikten på länkarmen i Dodge Ram pickup 2009. Viktminskningen skulle uppnås utan att offra bilens lastkapacitet eller dragförmåga – två avgörande skäl till varför kunder köper pickuper i fullstorlek.
Den övre länkarmen till framhjulsupphängningen stansas i Docol® HR 700 LA ”med en vikt under konstruktion” som ger en besparing på 2,72 kg (6 lbs) per fordon.
Chryslers inköps- och konstruktionsavdelning krävde att DS-länkarmen skulle bantas så att den fick motsvarande vikt som en föreslagen varmformad övre länkarm tillverkad av kalldragen ståltråd. Denna länkarm var 1,3 kg lättare än den DR-länkarm som Iroquois då tillverkade till Dodge Ram pickup.
En klar lösning utkristalliserades: en ny konstruktion med en mindre sektionsmodul tillverkad av stål med betydligt högre hållfasthet. Stålet Iroquois valde var SSABs Docol® HR 700 LA. Docol® HR 700 LA är ett varmvalsat ultrahöghållfast HSLA-stål med en sträckgräns på 700 MPa, mer än dubbelt så mycket som sträckgränsen på 340 MPa för det HSLA-stål som används till Dodge Rams DR UCA. Eftersom belastningen ligger i UCA-armens plan var det uppenbart att en konstruktion med ungefär samma planritningsform som DR UCA men med ett tunnare tvärsnitt skulle vara effektivare.
DS UCA som är 1,36 kg lättare än DR UCA, och som klarar Chryslers viktmål för armen baserat på den föreslagna varmformade designen. Det sparar 2,72 kg per fordon.
För närvarande testas Docol® i många projekt för nya chassitillämpningar.