5
Hardox® 500 Tuf uppvisar minimalt slitage efter mer än 40 000 ton bergkross




NYA HARDOX®  500 TUF
 
LEVER UPP TILL SINA LÖFTEN.

Hardox® 500 Tuf uppvisar minimalt slitage efter mer än 40 000 ton bergkross

Rådmansö Schakt och Transport AB är ett transportföretag med 70 anställda som driver en flotta med drygt 50 fordon, inklusive ett dussin stora tipplastbilar och släp.

En stor och växande del av dess arbetsuppgifter är transport av bergkross, grus och sand för vägbyggen och infrastrukturprojekt. Rådmansö Schakt och Transport AB har testat den nya slitplåten Hardox® 500 Tuf i över ett år i en tipper- och släpkombination med en högsta lastkapacitet på 38 ton. Kombinationen har kört 11 000 km efter att den levererades i början av 2016. Den har transporterat över 40 000 ton nötande material, mestadels krossad granit från företagets egna stenbrott.
-Vi brukar köra våra truckar i åtta år. Det vore bra om vi slapp reparera tipperflaket. Som jag ser det kan Hardox® 500 Tuf hjälpa oss med det, säger Lars ”Knotan” Eriksson på Rådmansö Schakt och Transport AB i Norrtälje.

 

Registrera dig idag för Special Steels nyhetsbrev
för att få senaste nytt om Hardox® slitstål varje kvartal

 

Prenumerera på nyhetsbrev

Mika Stensson från SSAB läser av minimalt slitage på cirka 0,3 mm på bottenplåten i Hardox® 500 Tuf efter mer än ett år i drift.

Otroliga resultat

Den 18 augusti 2017 fick Hardox® 500 Tuf tillfälle att visa vad det går för. Mika Stensson, teknisk utveckling på SSAB, besökte Rådmansö för att kontrollera om stålet presterade som utlovat. Alla tecken hade hittills pekat i rätt riktning, och resultatet överträffade med råge hans förväntningar. Vid mätning av ändsektionen i den 6 mm tjocka bottenplåten med ultraljudsond uppvisade den ett slitage på endast cirka 5 % efter mer än ett år i drift. Botten och sidorna uppvisade praktiskt taget inga bucklor eller andra tecken på skador. Lika imponerande var skicket på plåtkanten, som såg nästan ny ut.

Tipperflak tillverkat av Hardox® In My Body-medlemmen SLP

SLP AB är en mycket framgångsrik tillverkare av lastbilsstommar och släp i Övertorneå, strax nedanför polcirkeln. SLP är licensierad medlem av SSAB:s kvalitetsprogram Hardox® In My Body, vilket garanterar att företagets produkter är tillverkade enligt strikta krav på materialval, konstruktion och produktionsmetoder. SLP tillverkade tippflaket och släpvagnen med bottenplåten i Hardox® 500 Tuf. De fullånga plåtarna bockades av SSAB Shape och fraktades sedan till SLP. Den 6 mm bottenplåten i Hardox® 500 Tuf och de 5 mm sidoplåtarna i Hardox® 450 MAG-svetsades manuellt med överlappande sömmar. SLP arbetade som vanligt med den svetsning och maskinbearbetning som behövdes för att slutföra stommarna. Det behövs ingen förvärmning för Hardox® 500 Tuf-plåt med tjocklek på 16 mm eller mindre.
-Våra kunder litar på att vi levererar högpresterande produkter. Det finns helt enkelt inte något stål som kan konkurrera med Hardox®, säger Anders Hellman, försäljningsingenjör på SLP.

Tekniska fakta om Hardox® 500 Tuf

Hardox® 500 Tuf är den senaste uppgraderingen i Hardox®-familjen. Det har ett ovanligt smalt hårdhetsintervall på HBW 475–505. Den garanterade slagenergin är 27 J vid -20°C, vid -40°C är det typiska värdet 45 J. Överlägset slitagemotstånd och tålighet mot slag/bucklor ger ökad livslängd och förmåga att tåla hårda stötar. Hardox® 500 Tuf är segt nog att fungera som konstruktionsmaterial i tunga tipperflak, containrar och skopor, även vid sträng kyla. Typiska arbetsförhållanden omfattar lastning och lossning av tunga och vassa stenar i stenbrott och gruvor, hantering av tungt stålskrot samt rivningsarbeten där bitar av betong med armeringsjärn lastas eller släpps i dumperflak. Den beräknade livslängden för Hardox® 500 Tuf är 85–100 % längre än för Hardox® 400 enligt beräkningar med WearCalc och TippCalc, baserat på glidslitage från granit.

 

Mer om Hardox® 500 Tuf i skopor

Mer om Hardox® 500 Tuf i tippflak