5
Kundcase Lättare lastbilsflak ökar vinsterna

Lättare lastbilsflak ökar vinsterna

När förarna på Longmei Engineering första gången såg företagets nya bilar med de lättare flaken reagerade de med skepsis. Men efter bara några månader var de övertygade: Hardox® visade sig tåla högre belastning.

Utmaningen

Varje år forslar ungefär 100 lastbilar från Longmei Engineering nästan 12 miljoner ton utgrävd jord och sten från ett lager i kolgruvan Xiaolongtan i Yunnan-provinsen i Kina. Varje lastbil körde 100 000 kilometer om året och företaget insåg att man skulle kunna göra stora besparingar om kostnaden per tur kunde minskas. Enligt Chen Hao, anläggningschef på Longmei, visste företaget att det vore kostnadseffektivt att designa om lastbilarnas flak.

Lösningen

SSABs tekniker diskuterade frågan med ingenjörer på Longmei och visade dem hur de skulle kunna använda tunnare Hardox®-plåt för att minska egenvikten och maximera lastbilarnas nyttolastkapacitet.

"Vi ville testa något nytt. Vi hade flera möten och diskussioner med SSAB och deras tekniker visade oss exempel på flak i lastbilar som användes i Europa. Vi tyckte att flaken såg bra ut och bestämde oss för att köra en testomgång med Hardox®", säger Chen.

Men när flaken levererades var det många som ställde sig frågande.

"Lastbilsflaken överraskade oss först och våra chaufförer vägrade tro att så tunn plåt skulle kunna hantera tyngre laster. Men efter några månaders användning höll förarna med om att de nya Hardox®-flaken fixade jobbet", säger han.

Hela företaget ställde sig bakom beslutet att fortsätta med Hardox® och då bestämde man sig också för att byta till en U-format flak för att sänka vikten och öka kapaciteten ännu mer. Resultatet blev mycket bra. Chen säger att Longmei kunde minska flakets vikt från 4,6 ton till 3,5 ton med Hardox® 450.

"Eftersom vi forslar jord och sten är lastbilens tomma vikt väldigt viktig för oss", säger Chen.

"Många lastbilstillverkare i Kina använder ordinärt stål med många förstärkningar. Men Hardox® 450 behöver inga förstyvningar och det är en stor designfördel", säger Sun Mangui, design- och produktionschef på Longmei.

Kundfördelar

  • Stomvikten minskade från 4,6 till 3,5 ton, vilket innebär att lastbilarna kan forsla fler ton mer per tur.
  • Avkastning på investering efter 6 månader tack vare högre nyttolast
  • Nya tekniska problem fick en lösning när företaget expanderade till nya marknadssegment
  • Premiumstål gav fler designfördelar än mjukt stål