Tuff terräng. Brutal kyla. Ojämna vägar, och ibland inga vägar alls. Lastbilar och trailers tillverkade av det sibiriska företaget NovosibARZ är lika hemmastadda i skogen som på landsvägen eller på avlägsna grusvägar i obarmhärtiga klimat.
När företaget grundades 1968 i sibiriska Novosibirsk var det en lastbilsverkstad. I början av 2000-talet bytte de inriktning och började tillverka semitrailers för timmertransport. Numera är NovosibARZ en marknadsledande tillverkare av timmerlastbilar och semitrailers i Sibirien och ryska Fjärran Östern – en position man uppnått genom att följa marknadstrenderna och utveckla nya konstruktioner för denna krävande bransch.
NovosibARZ är en certifierad samarbetspartner till ledande lastbilstillverkare som Man, Scania och Volvo. I januari 2017 bytte de ut stålsorten 10HSND som de dittills använt i sina timmerstöttor, timmerbankar och ramar mot Strenx® 700 från SSAB.
”Idag använder vi höghållfast Strenx konstruktionsstål i våra trailerramar och timmerstöttor samt i vår tillverkning av överbyggnader till Man-, Volvo- och Scania-chassin”, säger Vadim Ananchenko, VD för NovosibARZ.
Med en sträckgräns på 700 MPa är Strenx® 700 ett höghållfast konstruktionsstål som används vid tillverkning av tunga lastbilar och trailers. Det ingår i produktfamiljen Strenx® som innehåller stålsorter med sträckgränser från 600 upp till 1300 MPa. Det levereras som plåt, band, rör och profiler i tjocklekar från 0,7 till 160 mm. Kombinationen av hög hållfasthet, goda formnings- och svetsegenskaper och hög slagseghet gör det möjligt att minimera trailerns vikt och samtidigt maximera lastkapaciteten. Att reducera vikten är avgörande, eftersom varje kilo som elimineras kan utnyttjas för att öka lastkapaciteten, minska bränsleförbrukningen och koldioxidavtrycket.
Ananchenko tillägger att huvudorsaken till bytet av stålsort var att Strenx® 700 hade klart högre hållfasthet och slitstyrka än det stål man använde tidigare. Han säger att det resulterade i en ökning av produkternas livslängd med upp till 25 procent. Dessutom kan Strenx® 700 användas i tunnare dimensioner än vanligt stål, vilket innebär att NovosibARZ kan göra sina timmerstöttor extra tunna och lätta.
”Novosibarz trailers används i miljöer som hör till de tuffaste i världen”, säger Natalia Ananchenko, operativ chef för NovosibARZ. ”Om våra produkter ska fungera effektivt och felfritt i områden där det ofta saknas vägar, temperaturen kan sjunka till 50 minusgrader vintertid och timret kan behöva transporteras över 30 mil enkel väg, så måste de vara tillverkade med tillförlitliga material!”
”Därför valde vi på NovosibARZ att använda SSABs Strenx konstruktionsstål för våra mest krävande tillämpningar”, avslutar hon.