5
Ökad nyttolast och lägre bränsleförbrukning

Ökad nyttolast och lägre bränsleförbrukning

TRIEL-HT, ett ledande logistikföretag på den brasilianska och latinamerikanska marknaden, använde nyligen Strenx konstruktionsstål i sitt nya chassi för en treaxlad semi-trailer. Resultatet?  Fem procent högre lastkapacitet – och betydande kostnadsbesparingar.

TRIEL-HT Group är ett familjeägt företag från Brasilien som erbjuder avancerade tekniska lösningar för vägutrustning, agroindustriell logistik och specialfordon. Företagets produkter betraktas av många som de bästa inom branschen, och för att behålla sin ledande position försöker TRIEL-HT alltid erbjuda sina kunder ännu bättre prestanda.  

TRIEL-HT tog nyligen fram en helt ny chassikonstruktion som ger företagets treaxlade semi-trailer ökad lastkapacitet. Strenx® konstruktionsstål från SSAB spelade en viktig roll i utvecklingsprojektet och bidrog till imponerande prestandaförbättringar.

På jakt efter en bättre lösning
Enligt Elton Arenhart, koncernansvarig för utveckling av tanktrailers, var det den tuffa konkurrensen och koncernens mål att bli ledande inom transport av flytande last som ledde till sökandet efter en ny lösning.  

”Tidigare fokuserade vi inte på fordonens vikt eftersom kostnaden för insatserna var lägre. Under årens lopp har priserna stigit mer än beräknat, och vi har letat efter produkter som kan förbättra vår utrustning. Därför började vi undersöka möjligheten att öka lastkapaciteten och samtidigt skapa ett lättare chassi.”

Högre lastkapacitet och lägre kostnader
Treaxlade chassin för tank-semi-trailers klarar normalt av att transportera laster på upp till 35 ton.  Med hjälp av ett nyutvecklat chassi i Strenx konstruktionsstål och en ny tank i aluminiumlegering lyckades TRIEL-HT sänka egenvikten med hela två ton. Ett fordon som använder den nya tanktrailern kan med andra ord dra en nettolast på 37 ton.  

Det är en betydande vinst enligt Arenhart.

”Den ökade nettolasten ger fem procent högre intäkter med samma axelkonfiguration för utrustningen och TCGW. Den femprocentiga ökningen i lastkapacitet bidrar till att uppväga insatskostnader för bland annat diesel, däck och underhåll. Om trailern till exempel gör fyra resor per månad får vi en intäktsökning på mer än 795 euro.”

Resvägen är också en faktor som måste tas med i beräkningen, eftersom trailern körs tom tills den anländer till lastplatsen.  

”Bränsleförbrukningen sjunker definitivt tack vare att vikten har sänkts med två ton”, förklarar Arenhart.  ”Fördelarna ökar i takt med storleken på fordonsparken. Med 18 enheter som har en lastkapacitet på 37 ton var kan vi spara 14 090 euro per månad, utöver de ökade intäkterna.

Det betyder att investeringen i TRIEL-HT:s tanktrailers tillverkade av Strenx® och aluminiumlegering jämfört med de tillverkade av rostfritt stål och vanliga legeringar har en återbetalningstid på bara tio månader.  

Fokus på innovation
Utvecklingen av det nya chassit var en snabb och okomplicerad process. Projektet är även ett bevis på råmaterialets kvalitet, förklarar Marciano Dalla, teknisk direktör på TRIEL-HT.

”Vi kan utveckla innovativa produkter med hjälp av SSABs höghållfasta stål. ”Vi inser fördelarna med Strenx och använder stål för att skapa starkare och lättare produkter. Det gör det möjligt att skapa produkter med lägre vikt, bättre prestanda och längre livslängd. Dessutom får vi tillgång till SSABs tekniska support, med tjänster, kunskap, resurser och rutiner för projekten.  

”Vårt arbete med semi-trailern visar att vi är på rätt spår, och våra kunder är nöjda eftersom vi levererar produkter som fungerar som de ska i alla situationer.”