5

Att forma tippvagnsmarknaden

Tack vare sitt nära samarbete med SSAB Shape och det höghållfasta stålet Strenx™ håller sig släp- och tippvagnstillverkaren Feber stark på marknaden - genom att minska vikt, kostnader och sitt miljöavtryck.

Polen-baserade Feber tillverkar tippvagnar och släp och är kända för sina högkvalitativa produkter och innovativa idéer. I sin oavbrutna strävan efter efter konkurrensfördelar har företaget satt som mål att utveckla tippvagnar som kan bidra till lägre bränsleförbrukning och ta högre nyttolaster. Utmaningen låg i att hitta ett material som kunde användas med de nödvändiga designändringarna, men som också sparade pengar. 

Lättare, bränsle-effektivare tippvagnar 

I nästan 10 år har deras vinnande strategi varit att använda Strenx höghållfast stål (tidigare Domex) från SSAB. Tack vare Strenx starka, men ändå tunna, dimensioner kan de tillverka lättare och bränsle-effektivare slutprodukter. Dessutom har det nära samarbetet med med SSAB Shape med förbearbetade delar hjälpt Feber att hålla nere tillverkningskostnaderna till ett minimum. Idag finns Strenx i nästan alla tippvagnschassin som Feber tillverkar. 

"I och med samarbetet med SSAB och användningen av Strenx, har Feber under åren kunnat förfina sina chassidesigner för att få ut mesta möjliga av det höghållfasta stålet", säger Janusz Kuczynski, regional säljchef på SSAB Polen. "Chassierna som Feber tillverkar idag är några av de mest avancerade på marknaden när det kommer till sprickbeständighet och bränsleeffektivitet, men Feber vill minska vikten ytterligare."

Förbättrad sprickmotstånd, viktminskning och mindre svetsning.

Feber bytte först till Strenx (tidigare Domex) för att chassierna, som var tillverkade av ordinärt stål, var för tunga och var benägna att spricka. Feber valde att använda Strenx 700 och har fortsatt att använda det vid utvecklingen av nya, lättare chassidesigner.

"Feber har varit mycket nöjda med Strenx och i framtiden vill de använda sorter med ännu högre hållfasthet, som Strenx 960. Det kan resultera i ytterligare viktminskningar," säger Kuczynski.

En annan stor fördel som Feber har upptäckt med Strenx 700 är att det har bättre motståndskraft mot sprickor.  Det kan ge ytterligare viktminskningar", säger Kuczynski. 

"Mängden svetsning under tillverkning av tippvagnschassin totalt, har minskat avsevärt tack vare de tunnare profilerna", lägger Kuczynski till. "Strenx lägre tjocklek innebär lägre svetskostnader."

En annan fördel är att kostnaderna minskar tack vare de förbearbetade delarna från SSAB Shape.

SSAB Shape

SSAB Shape är en del av SSAB:s mervärdestjänster som börjar med höghållfast stål och tillhandahåller ett urval förfinade tjänster på olika nivåer – från de enklaste behandlingarna som bockning och skärning till färdiga tillämpningar och patent.

SSAB Shape har en del i framgångarna med tippvagnarna som tillverkas av Feber. De hjälper till med design och levererar monteringsfärdiga bakflänsar och nät som tillverkats av SSAB i Polen.

"Genom att använda SSAB Shape för att tillverka flänsar till släpvagnschassierna, får Feber inte bara en del som utnyttjar alla fördelar med Strenx, utan också en de snabbt kan införliva i tillverkningsprocessen och därigenom spara tid och pengar."

Bockning och lasersvetsning utfördes också av SSAB Shape för att tillhandahålla Feber delar som bara krävde några få monteringssteg.

"På så vis har Feber kunnat tillverka och sälja mer sofistikerade och innovativa produkter som har ändrat industristandarderna och stärkt deras konkurrenskraft."

Efter ett sådant långt samarbete med SSAB är det tekniska samarbetet mer eller mindre en daglig rutin. Feber har genom åren uppnått de bästa designresultaten när det handlar om vikt och utmattning, samt en strömlinjeformad tillverkningsprocess tack vare enkla verkstadsprocedurer - och detta innebär produkter av hög kvalitet med lägre tillverkningskostnader.