5
Kundcase Ikoniska Mack Trucks använder höghållfast stål för att bana vägen i utvecklingen av tunga fordon

Ikoniska Mack Trucks använder höghållfast stål för att bana vägen i utvecklingen av tunga fordon

Vägtransporter med tunga fordon är nödvändiga för leveranser av varor som människor runt hela världen använder i vardagen. Givet trafikvolymen på vägarna kan alla förbättringar som minskar miljöavtrycket eller ökar säkerheten göra stor skillnad.

Mack Trucks, som ingår i Volvo-koncernen och är ett av USA:s största fordonsföretag har skapat ett fjädringssystem som utnyttjar egenskaperna hos höghållfasta stål för att ge bättre hantering och minska däckslitaget med upp till 25 %. Det nya fjädringssystemet ger också säkrare fordon och förbättrad förarkomfort.

Banar väg för förbättringar av en mångårig funktion i tunga fordon

Mack Twin Y™ Air-fjädringen är en helt ny princip för lastbilsfjädring som inte bara är lättare utan också förbättrar hanteringen avsevärt. Designen är baserad på en stödarm som består av två sammankopplade profiler av höghållfast stål som absorberar krafterna som pressar fordonets bakaxlar på ett revolutionerande sätt.

Den här nya lösningen minskar vibrationer och ökar däckgreppet. Twin Y förbättrar inte bara styrningen, bromsfunktionen och förarkomforten, utan minskar också däckslitaget avsevärt. Twin Y är både lätt och stadigt och fjädringssystemet får ett långt serviceliv och låga underhållskostnader.

Mack Trucks har introducerat det nya fjädringssystemet i bakaxlarna i sina långtradare. Mack Pinnacle, en långtradarmodell byggd för att transportera tunga laster längs transkontinentala rutter i Nordamerika, har utrustats med dem sedan tidigt 2013.

Twin Y består av två stämplade stålblad av Domex 100 XF/Domex 650 MC*, som absorberar vertikala rörelser i axeln genom luftfjädringskomponenten i fjädringssystemet.

Fördelarna: Starkare, lättare, mer hållbara produkter

Twin Y drar nytta av både styrkan och flexibiliteten i höghållfast stål och representerar ett revolutionärt sätt att motverka rörelsen som skapas av axlarna. Det förbättrar väghanteringen vilket i sin tur ger avsevärt mindre däckslitage - en av de tre största kostnadsposterna för en långtradare. Ett längre serviceliv innebär också färre underhållsstopp för däckbyten och -rotationer och för underhåll på själva fjädringen.

Den nya designen spar upp till 180 kg vikt per långtradare jämfört med andra luftfjädringssystem.

Designen i höghållfast stål resulterar också i avsevärt enklare, renare och effektivare tillverkningsprocess för Mack trucks.

*Numera Strenx® 100XF/Strenx® 650 MC