Kundcase

Dionbilts lätta trailers får bättre prestanda med hjälp av Strenx®

08 september 2021 6 min läsning

Ett långt och lätt trailerchassi tillverkat av Strenx® 100 som står på snöig mark

Information om fallstudien

Produkt Strenx-100
Land USA
Företag Dionbilt Manufacturing, LLC
Industri Släpvagns- och karosstillverkare
Brand program My Inner Strenx®

Dionbilt Trailers i Washington, USA, utvecklade en vinnande formel för tillverkning av lätta trailers med Strenx® 100 höghållfast konstruktionsstål. Genom att uppgradera från T-1-stål blev släpen mer lättillverkade, lättare och attraktivare.

Strenx® 100 har en lägsta sträckgräns på 689 MPa och uppfyller kraven i ASTM A514 Grade S. Strenx® 100 gjorde det möjligt för Dionbilt att vidareutveckla sin trailerkonstruktion med hjälp av egna CAD-resurser för att optimera dess prestanda. Företaget kunde minska tjockleken på trailerns balkar och andra komponenter med 10 till 15 procent. Detta motsvarar en viktminskning på cirka 200 kg, från 3 600 kg till 3 400 kg. Dionbilt tillverkar varje år 100 st. 3 400 kg tunga 4-axlade trailers.

Fyra trailerchassin av Strenx®-stål staplade på varandra

”När en potentiell kund inte vill köpa ett chassi som saknar denna skylt förstår man att programmet fungerar. Det är roligt att våra kunder börjar förknippa Dionbilt med våra My Inner Strenx®-certifierade chassin.”

Branden Dion, ägare till Dionbilt

Närbild av en vit balk på ett trailerchassi med My Inner Strenx-skylt

Bevisat hög kvalitet med My Inner Strenx®

Dionbilt satsar på högkvalitativa trailerkonstruktioner och har varit medlem i My Inner Strenx® – SSABs kvalitetsprogram för utvalda fordonstillverkare – sedan 2016. Alla Dionbilts certifierade trailers är märkta med My Inner Strenx®-skylten, ett kvalitetstecken som kunderna kan spåra som bevis på deras prestanda.

Strenx® 100 ökar takten i verkstaden

Dionbilt har länge använt SSABs höghållfasta konstruktionsstål. ”Det är stor skillnad jämfört med det T-1-material (A514) vi använde tidigare”, säger Branden Dion. ”Vi är imponerade av stålets jämnhet, planhet och ytkvalitet. Det är mycket lättare att bocka Strenx® jämfört med T-1. Det beter sig likadant i varje bockningsmoment. T-1 varierar mycket och kräver mer inställningar och kontroller för att få till bockningen. Övergången till Strenx® har varit mycket tidsbesparande.”

Strenx® gör det möjligt att bygga smidiga och snygga trailers

Strenx® plana, rena och jämna yta i obearbetat skick ökar svetshastigheten och gör det lättare för svetsare att slutföra strängarna. Det vanligt förekommande problemet med svetsstänk minimeras. Stänk är gnistor med små bitar smält metall som flyger från svetsen och landar på omgivande ytor. Stänket måste avlägsnas efter svetsningen för att få en ren stålyta.

Med Strenx® kan Dionbilt svetsa utan stänkskydd, vilket sparar tid både före svetsning och efteråt när delarna förbereds för lackering. Ju slätare yta, desto bättre lackeringsresultat. En trailer med en slät och blank yta är ett tecken på kvalitet. Den håller sig ren mycket längre än en grövre yta som tar upp mer smuts från vägarna.

Vy bakifrån av ett trailerekipage tillverkat av Dionbilt

Kundfördelar i korthet

- 200 kg lättare trailer

- Högre hållfasthet möjliggör tunnare balkar

- Förutsägbara bockningsegenskaper

- Snabbare tillverkning

- My Inner Strenx® underlättar försäljningen

Strenx® prestandastål

Strenx® prestandastål kan göra dina produkter starkare, lättare, säkrare och därmed mer hållbara och konkurrenskraftiga. Vi kallar det prestandastål, eftersom det är mer högpresterande än vanligt konstruktionsstål.

Ta reda på vad uppgradering till Strenx® kan göra för dina produkter och din verksamhet.

Missa inte detta!

5