Kundcase

Mantella trailerchassi i Strenx® 960 Plus-stål bryter ny mark

19 maj 2021 6 min läsning

""

Information om fallstudien

Land Italien
Företag Mantella
Industri Släpvagns- och karosstillverkare
Brand Program My Inner Strenx

Den italienska trailertillverkaren Mantella har utvecklat en ny konstruktion för sin tipptrailer Stratosphere med Strenx® 960 Plus. Företaget utvecklade förbättrade flak- och chassikonstruktioner med hjälp av höghållfast stål från SSAB. Detta revolutionerade utformningen av deras innovativa Stratosphere-tipptrailer och innebar betydande fördelar.

Flak och chassi är konstruerade för att minska vikten med ett halvt ton

”Vårt uppdrag är att minska fordonens egenvikt och öka deras kapacitet, för att på så sätt minska bränsleförbrukningen och bidra till en mer hållbar värld. I det avseendet har vi uppnått mycket intressanta resultat, särskilt tack vare den tekniska support som SSAB alltid har gett oss. Vi har kunnat förbättra konstruktionen genom att optimera alla fördelar med Strenx® 960 Plus”, säger Gregorio Mantella, anläggningschef på Mantella.

Trailerchassit i Strenx® 960 Plus är 145 kg lättare. Och genom att använda Hardox® 500 Tuf i flaket och Strenx® 960 Plus i chassit minskades vikten med totalt 510 kg jämfört med föregående konstruktion. Sammantaget innebär det 510 kg mer nyttolast per vända för Mantellas kunder.

Ny chassikonstruktion ger högre produktivitet och prestanda

Mantella utmanade konventionerna när man beslutade sig för att producera de längsgående balkarna i chassit genom avancerad bockning av en enda plåt av Strenx® 960 Plus. Istället för att tillverka en traditionell I-balk genom att svetsa samman flänsar och liv använde Mantella bockning för att producera en Z-formad balk utan svetsning.

Med trailerchassits nya konstruktion har Stratosphere-serien samma vikt som ett aluminiumchassi och alla stålets fördelar vad gäller livslängd, utmattningshållfasthet och produktivitet. Z-balkarna tar cirka hälften så lång tid att tillverka som svetsade I-balkar. Dessutom ökar de sidostyvheten med 10 procent och vridstyvheten med 12 procent.

Faktum är att Z-balkarna konstruerades av Mantellas ingenjörer tillsammans med SSABs tekniska utvecklingschef. Den här typen av samarbete är en av fördelarna med medlemskapet i My Inner Strenx® för kunder som Mantella.

""
""

Starkt men ändå lätt chassi utformat för ökad utmattningshållfasthet

Mantella erbjuder inte bara sina kunder ett tippchassi som är 510 kg lättare. Det har också överlägsna mekaniska egenskaper och bättre vägegenskaper.

Semitrailers med tippflak körs vanligen i terräng under ytterst krävande förhållanden. De utsätts för en mängd lastfall som är svåra att förutse. Materialutmattning sätter vanligen gränserna för konstruktionen. Mantella hade ägnat mycket tid åt att utveckla sin svetsteknik och placering av svetsar för att uppnå optimal utmattningshållfasthet. Genom att eliminera de svetsade I-balkarna och lämna flänsarna fria från svetsfogar ökas utmattningshållfastheten avsevärt. Det ger också ökad lastkapacitet med bibehållen låg vikt.

”Slutanvändare av Stratosphere 3.0 uppger att de baserat på samma förutsättningar uppnår högre lastkapacitet, bättre körstabilitet med fullastad trailer och betydligt lägre bränsle- och däckförbrukning jämfört med föregående modeller”, säger Mantella. Och de uppskattar att se My Inner Strenx®-dekalen på släpet eftersom det visar att chassit är certifierat för att ge dem högsta möjliga prestanda.

”Genom att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen per tonkilometer bidrar vi till en mer hållbar värld.”

Gregorio Mantella, anläggningschef på Mantella

Trailerchassi vinner designpris

Den innovativa chassikonstruktionen i Mantellas bakåttippande semitrailer Stratosphere 3.0 hjälpte företaget att vinna det internationella Swedish Steel Prize 2018.

Juryns motivering? ”Mantella har tagit fram en unik konstruktion som representerar en helt ny generation av tippbilar och flaklösningar. Skickligt konstruktionsarbete, smarta produktionsmetoder och fullt utnyttjande av fördelarna med höghållfast stål gjorde detta möjligt.”

Lägre vikt ökar semitrailerns hållbarhet

Mantella, ett familjeföretag i Lamezia Terme i södra Italien, har satt upp ambitiösa mål för att konstruera starkare och lättare semitrailers som kan ta mer nyttolast samtidigt som de minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Att minska utsläppen är viktigt eftersom vägtransportsektorn står för 17,5 procent av de totala utsläppen av växthusgaser i Europa enligt Europeiska miljöbyrån. År 2050 ska dessa utsläpp vara minst 60 procent lägre än år 1990, för att så småningom helt elimineras.

”Genom att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen per tonkilometer bidrar vi till en mer hållbar värld. Hela företaget har varit inblandat i utvecklingen av lättviktstrailern – konstruktörer, produktionsavdelning, företagsledning och inköpare. Stratosphere-trailern utnyttjar alla fördelar med SSABs höghållfasta stålsorter som Strenx® 960 Plus. Självklart inför vi också starkare och lättare konstruktionslösningar i övriga trailerserier”, säger Gregorio Mantella, fabrikschef på Mantella.

""

Kundfördelar

  • Trailerchassit väger lika mycket som en aluminiumram men erbjuder samtidigt stålets fördelar vad gäller slitstyrka, utmattningshållfasthet och produktionsfördelar.
  • Ökad nyttolast – tripptrailern har 365 kg lättare flak och 145 kg lättare chassi, vilket möjliggör 510 kg mer nyttolast per resa.
  • Betydande bränslebesparing – kan spara 12 000 liter bränsle under 12 års tid (120 000 km/år, 75 % last, 25–47 l/100 km).
  • Lägre bränsleförbrukning leder till förbättrad miljöprofil – koldioxidutsläppen för en trailer kan minskas med 30 ton.
  • Fordonet kan tjäna in 0,7 euro extra per mil, eller 8 400 euro per år, och betala sig på 4–5 år (COMPETE-rapporten, Europeiska kommissionen).

 

Läs mer om SSABs EcoUpgraded för lägre bränsleförbrukning och utsläpp.

Få råd om uppgradering med Strenx®

Ta reda på vad uppgradering till Strenx® kan göra för dina produkter och din verksamhet.

Strenx® 960 för nästa generations chassilösningar

My Inner Strenx

Jobbar du med långväga transporter?

Lär dig hur du ökar utrustningens – och företagets – produktivitet med medlemsprogrammet My Inner Strenx®. Certifiera ditt trailerchassi för att visa kunderna vad det går för. Få prioriterad support och tjänster från SSAB, bygg ett starkare varumärke och få tillgång till nya marknader snabbare.

Hardox® 500 Tuf minskar flakets vikt med 365 kg

Mantellas Stratosphere-trailers har tippflak med lång livslängd tillverkade av Hardox® 500 Tuf slitplåt. Nya stålsorten Hardox® 500 Tuf är idealisk för tippflak och erbjuder längre livslängd kombinerat med samma seghet som Hardox® 450 som användes tidigare.

Tack vare Hardox® 500 Tufs högre slitstyrka kunde Mantella minska plåtens tjocklek med 1 mm. Därmed minskar flakets vikt med i genomsnitt 365 kg.

Högpresterande Strenx®-stål

Strenx® prestandastål kan göra dina produkter starkare, lättare, säkrare och därmed mer hållbara och konkurrenskraftiga. Vi kallar det prestandastål, eftersom det är mer högpresterande än vanligt konstruktionsstål.

Missa inte detta!

5